Brak zgody na profilowanie to brak usług?

Ustalenie zasad profilowania klientów jest bardzo istotne dla banków. Część klientów może się na to nie zgodzić, a przecież wiele ofert powstaje w wyniku automatycznego profilowania. To system określa, na jakich zasadach klient otrzyma pożyczkę bądź lokatę, innym wcale jej nie zaproponuje. Kwestią czasu jest też, że to systemy oparte na sztucznej inteligencji zastąpią analityków…

Czytaj więcej

RODO a profilowanie

Jedno z polskich towarzystw ubezpieczeniowych zastosowało ciekawe rozwiązanie do oceny kierowców, którzy wykupili ubezpieczenia komunikacyjne. Obecnie firmy robią to na podstawie danych z przeszłości. Wyliczają wysokość składki na podstawie liczby stłuczek czy wypadków, które klient spowodował w ostatnich latach. Szacując ryzyko biorą też pod uwagę miejsce zamieszkania, wiek itp. czynniki, które mają wpływ na prawdopodobieństwo,…

Czytaj więcej

Ubezpieczenia szczególnie wrażliwe

W świetle RODO szczególne wyzwanie stoi przed branżą ubezpieczeniową, przede wszystkim w kontekście bezpieczeństwa danych niezbędnych do wykupienia polisy na życie. Agent zebrał przecież bardzo wrażliwe informacje: nie tylko o zarobkach i sytuacji rodzinnej, ale również o trybie życia, nałogach itp. Jeśli utraci je, narażony będzie na bardzo poważne konsekwencje. Złodziej bądź znalazca może je…

Czytaj więcej

Co muszą zrobić mniejsi?

Mniejsze od banków czy ubezpieczycieli podmioty z branży finansowej, aby uniknąć drastycznych kar, również muszą stosować wymogi RODO. Agent ubezpieczeniowy oczywiście nie zostanie ukarany kwotą 4 mln euro, jednak dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą kara w wysokości paru tysięcy złotych może być druzgocąca. Przepisy RODO są krytykowane i chwalone za tę samą cechę – za…

Czytaj więcej

Gdzie i jakie dane klientów są przechowywane?

Ekspert Advatechu, Łukasz Durkalec przypomina zasadę minimalizacji danych wprowadzoną przez RODO. Należy przechowywać tylko te niezbędne, a zatem istnieje konieczność weryfikacji, jakie dane i w jakim celu są przechowywane. – Nadmiarowość danych klientów przechowywanych w systemach bankowych jest dosyć delikatną kwestią. Z jednej strony banki dążą do coraz celniejszej oceny zdolności kredytowej klientów na podstawie…

Czytaj więcej

RODO wymusza wieczną czujność

Dla dużych graczy na rynku prawdopodobnie niewiele zostaje do zrobienia w kwestii samych zabezpieczeń danych przed atakami hakerskimi. Można zaryzykować stwierdzenie, że pod tym względem są gotowi na RODO. Z ewentualnymi korektami swoich systemów nie czekali do ostatniej chwili. Przygotowują się od dwóch lat, odkąd rozporządzenie obowiązuje. Jednak RODO to nie tylko zabezpieczenie przed cyberprzestępcami.…

Czytaj więcej

Co RODO zmienia w świecie finansów?

Banki, poza danymi, muszą chronić pieniądze swoich klientów, bo zdecydowana większość cyberataków na nie ma na celu okradzenie kont. Z reguły ataki te polegają na próbach wyłudzeniu danych do logowania do serwisu transakcyjnego oraz – w związku z rozwojem usług mobilnych – infekowaniu smartfonów, aby uzyskać dostęp do konta przez aplikację bankową. Mimo przestrzegania restrykcyjnych…

Czytaj więcej