Ustawienia aplikacji w świetle nowego prawa

Zdaniem Rafała Kani, ostrze RODO jest ewidentnie wymierzone w wielkie amerykańskie informatyczne korporacje, które wręcz – można użyć takiego sformułowania – inwigilują swoich klientów na szeroką skalę. W niektórych produktach tych firm nawet po wyłączeniu geolokalizacji, funkcja ta często wciąż działa. Gromadzona jest historia aktywności użytkownika. Oficjalnie po to, aby poprawiać jakość świadczonych usług, jednak…

Czytaj więcej

Zgody od klientów od nowa? Niekoniecznie

Firmy telekomunikacyjne powinny przeprowadzić analizę tego czy dane osobowe, które posiadają i prawo do ich przetwarzania, są zgodne z RODO. Obecnie każdy klient musi świadomie wyrazić zgodę i wiedzieć, na co konkretnie ona zezwala. Zatem formularze z domyślnie zaznaczonymi polami nie spełniają tych kryteriów. Poza tym przedsiębiorca może gromadzić tylko te dane, które są mu…

Czytaj więcej

RODO a dane w postaci plików .jpg czy .pdf

Prawo do bycia zapomnianym – które wprowadza RODO – wymaga wdrożenia nowych rozwiązań. Nie jest możliwe, aby ktoś ręcznie usuwał informacje z systemu. Dane mogą być zapisane w różnych miejscach infrastruktury – np. poza bazą danych abonentów, również na dyskach lokalnych, czy w archiwum papierowym. – Do takich celów niezbędne jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania –…

Czytaj więcej

Telekomy dobrze przygotowane do RODO

Firmy z branży telekomunikacyjnej z reguły są dobrze przygotowane do RODO. Skala, specyfika działalności oraz dostępne środki finansowe w IT pozwoliły na wdrożenie wielu nowoczesnych rozwiązań wspomagających ochronę danych – twierdzi Łukasz Durkalec z Advatechu. – Operowanie na danych to część ich core businessu, więc od lat nie mogły obchodzić się z nimi beztrosko. Muszą…

Czytaj więcej

Profilowanie a skutki finansowe

Przy wprowadzaniu RODO unijnym urzędnikom nie chodziło tylko o wyeliminowanie nękających telemarketerów lub o bardziej dopasowane reklamy. Postęp w dziedzinie przetwarzania danych jest niesamowity. Obecnie wykorzystuje się do tego procesu nawet sztuczną inteligencję. Samouczące się algorytmy na podstawie zebranych danych potrafią dzielić klientów na różne kategorie, przypisując im cechy, klasyfikując według zadanych parametrów. To sprawia,…

Czytaj więcej

Zgoda na przetwarzanie danych a profilowanie

Intencją nowego prawa jest, aby dane były świadomie zarządzane. Nie może dochodzić do ich nieograniczonego transferu – mówi Łukasz Durkalec, dyrektor ds. technicznych w firmie Advatech. – Warto podkreślić, że w świetle RODO samo gromadzenie danych jest traktowane jako ich przetwarzanie. Tak więc każdy, kto ma bazę klientów, w pewnym sensie przetwarza dane osobowe. Przetwarzanie…

Czytaj więcej

Jakie dane przetwarzają operatorzy?

Dane abonentów są już obecnie pod ściślejszą ochroną, jednak przetwarzanych jest ich bez porównania więcej niż w przedinternetowej i w przedkomórkowej erze. Dawniej operator wiedział, jaki klient ma numer telefonu, znał jego adres i dysponował bilingiem jego połączeń. Teraz ma np. wiedzę o tym, jak użytkownik korzysta z internetu, gdzie przebywa, czyli jak często i…

Czytaj więcej

Mali operatorzy a nowe przepisy

Mówiąc o branży telekomunikacyjnej, o tym jak chroni ona dane osobowe klientów, warto sobie uzmysłowić, że nie chodzi tylko o wielkich operatorów, których każdy zna choćby z reklam telewizyjnych. Branża ta to również setki lokalnych firm, które np. dostarczają internet tylko na terenie jednego osiedla. W takich kilkuosobowych firmach, czasem prowadzonych w formie jednoosobowej działalności…

Czytaj więcej