Konstruowanie mechanizmów zbierania zgód – czego nie wolno?
– stosować zawiłych formuł prawnych, powołujących się na artykuły ustawy bez tłumaczenia, o co tak naprawdę chodzi,
– używać pomniejszonego kroju pisma lub jaśniejszego koloru, gdy mowa o ochronie danych osobowych oraz o wynikających z tego prawach konsumenta do na przykład usunięcia swoich danych z bazy,
– zapis o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych zamieszczać w miejscu słabo widocznym, na przykład w regulaminie, do którego konsument musi samodzielnie dotrzeć,
– utrudniać lub uniemożliwiać konsumentowi skorzystanie z prawa do bycia zapomnianym, modyfikacji lub przeniesienia danych. Co więcej, zgoda na przetwarzanie danych osobowych czy wysyłanie treści marketingowych nie może być obowiązkiem osoby, której dotyczą dane osobowe. Nie można jej wymuszać,
– utrudniać wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– stosować domyślnej zgody, na przykład automatycznie zaznaczając już okienko służące do jej wyrażania,
– uzależniać wykonania jakiejś usługi od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów marketingowych.
Sama zgoda to jednak nie wszystko. Zgodnie z zapisami RODO firma będzie musiała również dopełnić obowiązku informacyjnego.
Czy takie zgody trzeba zbierać osobiście?